LUBOMIR (912 m n.p.m.)
Beskid Makowski

N 49° 46.013'    E 020° 03.595

Dojazd

Punktem wypadowym na Lubomir może być kilka miejscowości. Szlaki wiodą na szczyt z Pcimia i Lubnia (wysiada się na przystanku na Zakopiance, stąd można skorzystać z wielu busów i autobusów z Krakowa), Myślenic (liczne kursy z Krakowa) oraz miejscowości obok (Poręba, Zasań - dojazd z Myślenic). Można również wyruszyć z Dobczyc, Wiśniowej (dostaniemy się tu busem z Dobczyc, Myślenic a nawet Krakowa) i z Przełęczy Wielkie Drogi między Kasiną Wielką a Wierzbanową (dojazd z Mszany Dolnej - kurs na Węglówkę i Wiśniową).

Szlaki na szczyt Ślęży

•          Myślenice - Zarabie - Uklejna - Śliwnik - Działek - Kudłacze - Łysina - Lubomir (5,30 h/4,00 h)
•             Myślenice - Chełm - Śliwnik - Działek - Kudłacze - Łysina - Lubomir (5,00 h/4,00 h)
•                Poręba - Kamiennik - Przełęcz Sucha - Łysina - Lubomir (3,00 h)
•             Poręba - Działek - Kudłacze - Łysina - Lubomir (2,45 h/2,00 h)
•             Przełęcz Zasań - Kamiennik - Przełęcz Sucha - Łysina - Lubomir (3,00 h/2,00 h)
•          Pcim - Łysina - Lubomir (3,30 h/2,30 h)
•          Pcim - Działek - Kudłacze - Łysina - Lubomir (4,00 h/3,15 h)
•          Lubień - Kamionka - Patryja - Przysłoń - po wyjściu na grzbiet szlak czerwony (4,15 h/3,30 h)
•          Wiśniowa (należy przejść kilkaset metrów główną drogą w stronę Kasiny Wielkiej) - Pasternik - Lipnik -
                        - Granice (można skrócić szlak podjeżdżając do Lipnika) - Lubomir (2,20 h/ 1,45 h)
•           Przełęcz Wielkie Drogi - Wierzbanowska Góra - Przełęcz Jaworzyce (możliwość skrócenia wycieczki i dojazdu
                        na przełęcz od strony Kobielnika) - Lubomir (2,45 h)
•              Dobczyce - Ostrysz - Zasań - Kamiennik - Sucha Polana - Łysina - Lubomir (5,15 h)

Noclegi

•       Schronisko PTTK na Kudłaczach, możliwość dojazdu busem w pobliże schr. do przysiółka Pcim - Sucha Działy
•       Możliwość biwaku na Przełęczy Suchej (wiata, źródło, miejsce na ognisko)

Atrakcje turystyczne

•       Ruiny obserwatorium astronomicznego oraz nowe obserwatorium na Lubomirze
•       Ruiny zamku na szlaku czerwonym z Myślenic - Zarabia
•       Miasto Myślenice
•       Drewniane kościoły w Wiśniowej i Trzemeśni
•       Wyciąg narciarski na górę Chełm nad Myślenicami

Relacja - 30 XI-1 XII 2007

PIĄTEK, 30 XI

Jesienne szarugi nie nastrajają raczej optymistycznie, my jednak wbrew wszystkiemu (i pogodzie) postanowiliśmy wybrać się w góry. Razem z kolegą Roberta, Mikołajem, chcieliśmy zdobyć kolejny szczyt do Korony Gór Polski. Co prawda na Lubomirze byliśmy już wcześniej, ale zabrakło wtedy naszej "słynnej" płachty, gdzie dokumentujemy swoje dokonania, warto więc było wycieczkę powtórzyć. Tym razem wybraliśmy trasę z innej strony, z Wiśniowej, gdzie najpierw zwiedziliśmy zabytkowy drewniany kościół. Potem, w zacinającym deszczu ruszyliśmy na szlak przez lekko ośnieżone pola. Gdy dotarliśmy wreszcie na szczyt, trafiliśmy w sam środek zadymki śnieżnej, która szybko wygoniła nas w dalszą trasę. Zdołaliśmy jednak pooglądać gotowe już obserwatorium, które ostatnio było dopiero w budowie. W schronisku, które było naszym następnym celem, nocowaliśmy jako jedyni turyści. Trochę zmarzliśmy w jadalni, którą trudno było ogrzać, w dodatku o prysznicu i toalecie wewnątrz nie było mowy. Wieczór minął jednak przyjemnie i, co najważniejsze, w górach.

SOBOTA, 1 XII

Kolejny dzień nie przywitał nas lepszą pogodą. Po śniadaniu ruszyliśmy w drogę powrotną - przez Działek i "zabłoconą" górę Chełm do Myślenic. Tam znów złapał nas deszcz, więc przedreptaliśmy szybko wzdłuż Raby. Jako że nie było sensu moknąć dłużej, postanowiliśmy wracać do Krakowa, tym samym kończąc kolejną wycieczkę w Beskidy.

Trasa:
   Wiśniowa - Lubomir               Lubomir - Łysina - Schr. PTTK na Kudłaczach - Działek
   Działek - Chełm - Myślenice

Wiśniowa. Nowe dzwony przy drewnianym kościele

Wiśniowa

Pogoda nadal nieprzychylna

Czerwono - żółty duet

Górskie przysiółki

Stare obserwatorium astronomiczne w pobliżu Chełmu